FUNCIONS DE LES IMATGES
![]() |
Berkeley, 2016 #cindyproject
|
"Every photo you make is a self-portrait of yourself. Which means that you have a unique view of the world, and your photos reflect that."
Funció referencial o identificativa:
![]() |
Mapa d'Àfrica |
Representen la realitat, normalment amb la intenció de recolzar un text. Pretenen informar de manera objectiva.
En aquest cas, he triat com exemple un mapa del continent Africà on es poden observar els seus marges, les costes i els països en que està dividit i els oceans que l'envolten.
Funció emotiva o de disposició personal:
![]() |
Nens Africans rient (autor desconegut) |
Amb la intenció de transmetre un missatge, la funció emotiva tracta de provocar en el receptor una sèrie d'emocions en veure la imatge. El que s'observa a la imatge sempre tindrà la intenció de crear uns sentiments degut a l'empatia del receptor, de manera que en veure la fotografia ens hi sentim, d'alguna manera identificats.
En aquesta imatge es poden observar uns nens que somriuen feliços. El que em crida l'atenció de la fotografia es que a pesar de la pobresa en que es veu que viuen (ja sigui per la seva roba bruta o per les seves cares plenes de fang) gaudeixen amb alegria de la seva vida com si en un petit instant res els importés. Pot ser sigui la innocència dels nens o, pot ser sigui veritat que no fa falta tenir molt ni viure rodejat de luxes per ser feliç. I això crea moltes emocions en mi.
Funció poètica:
![]() |
The Japanese Bridge: Claude Monet |
El
quadre de la dreta es tracta d'una obra de Monet, i s'hi aprecia un riu
cobert de flors que crea un ambient pacífic, harmoniós i bell.
He
triat aquesta obra perquè trob que té molta força per si mateixa:
l'aigua, el pont, els arbres que cauen al riu, els colors harmoniosos...
El fa poètic el quasi sentir el so del riu i els animals que hi habiten.
Funció conativa:
L'objectiu d'una imatge conativa és convèncer el receptor introduint dins la imatge la capacitat retòrica d'adquirir diferents significats per a un receptor o per una col·lectivitat determinada. Amb la intenció de crear en el receptor una reacció determinada i fer que actuï d'acord al que se li demana, per finalment convèncer-lo a través de la persuasió. S'empra amb freqüència als anuncis publicitaris.
![]() | |
Estrella damm, anunci de l'any 2012 |
A la imatge de l'esquerra veim un grup d'amics que disfruta de les vacances d'estiu mentres brinden somrient amb una cervesa a la mà. La intenció d'aquesta imatge es convèncer al receptor que acompanyar els nostres moments amb una estrella damm ens els farà millors. Com a anunci publicitari pretèn convèncer al receptor de comprar cervesa.
![]() |
anti smoking advertisements |
La imatge de la dreta en canvi, pretén evitar el consum del tabac amb el clar missatge: "fumar mata".
Funció fàtica:
Les imatges que tenen la funció fàtica fan ús de tots els recursos disponibles ja sigui mitjançant el contrast, la saturació, els colors... amb l'objectiu de cridar l'atenció.
Funció metalingüística:
Quan una imatge te la capacitat de fer referència a si mateixa o al propi llenguatge utilitzat en el missatge. Emprant un mateix codi que el receptor de la imatge ha de ser capaç de reconèixer.
En aquestes dues imatges metal·lingüístiques podem observar com l'autor de l'obra representa dins el quadre una pintura que el reflexa a ell mateix o, en el cas del primer quadre (més poètic), a una noia que es pinta a sí mateixa.
NATIONAL GEOGRAPHIC:
Probablement tothom ha vist aquesta imatge algún cop a la seva vida. Personalment a jo és una imatge que em fascina, la trobo carregada d'emocions, com si ens volgués transmetre molt més del que ja transmet. En aquesta imatge puc trobar la funció emotiva quan la mirada (que per mi és també poètica) congelada en el temps t'identifica amb la noia. Siguis on siguis, siguis d'on siguis, aquesta imatge et transporta lluny, i et fa veure el que la noia veu. També puc incloure la funció fàtica en aquesta imatge ja que el contrast dels ulls verds a la fotografia sorprén i capta inmediatament l'atenció del receptor, així com si realment la noia et pugués veure. I no oblidem que aquesta imatge del National Geographic, amb la funció conativa, ens vol implicar en la causa per ajudar a tots els nois i noies que com ella no tenen casa, pasen fam, i viuen en guerra.
![]() |
Harry Gruyaert
Freemont Street, Las Vegadas, Nevada, USA. 1982 |
He triat aquesta imatge perquè el joc de colors de la ciutat juntament amb els reflexes i els cartells aconsegueixen cridar l'atenció a qui la veu.
Funció metalingüística:
Quan una imatge te la capacitat de fer referència a si mateixa o al propi llenguatge utilitzat en el missatge. Emprant un mateix codi que el receptor de la imatge ha de ser capaç de reconèixer.
![]() |
duy huy |
![]() |
Juan OGorman, Méxic |
En aquestes dues imatges metal·lingüístiques podem observar com l'autor de l'obra representa dins el quadre una pintura que el reflexa a ell mateix o, en el cas del primer quadre (més poètic), a una noia que es pinta a sí mateixa.
NATIONAL GEOGRAPHIC:
Probablement tothom ha vist aquesta imatge algún cop a la seva vida. Personalment a jo és una imatge que em fascina, la trobo carregada d'emocions, com si ens volgués transmetre molt més del que ja transmet. En aquesta imatge puc trobar la funció emotiva quan la mirada (que per mi és també poètica) congelada en el temps t'identifica amb la noia. Siguis on siguis, siguis d'on siguis, aquesta imatge et transporta lluny, i et fa veure el que la noia veu. També puc incloure la funció fàtica en aquesta imatge ja que el contrast dels ulls verds a la fotografia sorprén i capta inmediatament l'atenció del receptor, així com si realment la noia et pugués veure. I no oblidem que aquesta imatge del National Geographic, amb la funció conativa, ens vol implicar en la causa per ajudar a tots els nois i noies que com ella no tenen casa, pasen fam, i viuen en guerra.
![]() |
steve mccurry niña afgana |
Comentarios
Publicar un comentario